Intuitivní čisté stravování


Co kdybych vám řekla, že existuje způsob, jak si zachovat trvalou štíhlost, zdraví, a že nemusíte počítat kalorie a své jídlo vážit? 

Odpověď na tuto otázku najdeme poměrně nedaleko. V přírodě. Je smutné, že je současná doba plná výživových poradců a nutričních terapeutů. A že u nich stále velké množství lidí hledá pomoc v tom, aby jim někdo poradil, jak jíst. Sami se podívejte, jak neskutečně to zní. Člověk má potřebu naučit se jíst. Nejchytřejší tvor planety to totiž neumí. Nepozná hlad. Nepozná dostatečné nasycení. 


O čem tedy je "intuitivní čisté stravování"?
(c.i.e. - clean intuitive eating)


S oběma slovy jste se již určitě setkali. "Clean" prezentuje "čistotu", slovo "intuitive" zase intuici. Když to poskládáte dohromady, zjistíte, že jíst "čistě" znamená jíst tak, jak to vlastně bylo v přírodě plánováno. Jí se potraviny, které pochází z přírody, nebyly vůbec či jen minimálně zpracované, konzumují se potraviny, které našemu tělu dělají přirozeně dobře. 

Metoda "clean eating" je z hlediska pojmenování ohromná blbina. Vždy se u toho na chvíli zarazím, jelikož je ironické, že si musíme to správné stravování nějak pojmenovat. ツ Vždyť proč bychom měli mít pro jídlo, které sestává z původních ingrediencí, nějaký název? Je to kvůli téhle době. Existuje spousta dietních přístupů a výživovým směrů, které nás za posledních několik desítek let dostaly do epidemie obezity. Proto je tedy nutné poukazovat na to, že skrze čisté stravování nepotřebujete hledat už nic jiného. 

Slovo intuice má zde také svoji úlohu. Všude čteme, jak bychom měli jíst každé tři hodiny, pět až šest jídel denně, všechno má svůj řád, svoje pravidla, přitom nic takového naše tělo nepotřebuje a původně žádný řád v sobě ani zakódovaný nemá. Naše tělo potřebuje jedinou věc a to, abychom mu naslouchali. Naše tělo nepřežívalo v minulosti na tom, že muselo co dvě hodiny jíst. Navíc, ne každý den máme stejnou pohybovou aktivitu, naše tělo čelí rozličným věcem, faktorů je ohromná spousta. A přitom naprosto slepě a striktně dodržujeme pravidla, která nám mnohdy vůbec nesedí. Možná jste se s tím už sami nejednou setkali. 

Každý den se probouzím s jinou chuťovou potřebou. To je důvod, proč mi nikdy nevyhovovala myšlenka stravovat se podle jídelníčku, byť jsem si ho sama napsala, vytváření krabiček na týden dopředu, byť tu důslednost na druhých skutečně obdivuji ツ Někdy mám přirozeně velkou chuť na ovoce, někdy na rýži, jindy spotřebuji za týden velké množství vajec, jindy nemám chuť na maso... Čemu se divit. Tělo to zkrátka takto ZCELA PŘIROZENĚ žádá. Pořád máme nutkání se podle něčeho řídit, podle nějakých čísel, plánů, tabulek, výpočtů! Protože máme pocit, že nás to udělá lepšími. Úspěšnějšími. Šťastnějšími. Pojďme si říci, že správně nastavené jídleníčky opravdu fungují. Ale je to stále jen plán. Inspirace v režimu, který vám na chvíli pomůže a pak už to budete chtít jinak.

Jak z toho ven? Stačí si to DOVOLIT!!!

Och, jako bych slyšela: "Jíst to, co bych chtěla, tak mám stopadesát kilo." No, to určitě ano. Smyslem intuitivního stravování totiž není jíst jako čuně, ale používat svoji moudrost, selský rozum, přemýšlet o jídle jako o zdroji výživy pro tělo, pro fyzický výkon, pro duševní pohodu. 

Intuitivní stravování je také spjato s intuitivním žitím, kde se kromě stravy zaměřujeme na budování důvěry ve své vlastní instinkty, je to nástroj, který má každá bytost na této planetě, ale je třeba se jej naučit používat. Někdo má intuici silnější než druhý, ale je to jen proto, že na této dovednosti vědomě pracuje a rozvíjí ji. Dokážeš to taky. 

Máš chuť na čokoládu? Dej si ji. Ale dej si kvalitní. Nepřejídej se jí. Protože neadekvátní množství už není věc intuice, ale nápad toho malého čertíka sedícího na tvém rameni, který tě povzbuzuje, ať uděláš něco rebelského ツ (Rozumím, někdy mu prostě podlehneš, ale nedělej to moc často ツ)


Závěrem

Když budete následovat tyto body, nemůžete udělat chybu.

  1. Jezte tehdy, když máte hlad. Proč jíst tehdy, když ho nemáte?
  2. Jezte do komfortní sytosti. Musíte se cítit najedení, ale ne přejedení. 
  3. Nejezte, co vám nechutná. Nebo na co zrovna nemáte chuť. Tělo to nechce!
  4. Nemějte hlad příliš dlouho, tělo má být jídlem utěšeno, ne hlady vyděšeno.
  5. Jezte co nejčistější potraviny. Nebo co nejméně zpracované.
  6. Pamatujte, že není kalorie jako kalorie. To, co konzumujete, má co do činění s tím, zda jsou kalorie uloženy jako tuk nebo využity pro metabolismus a energii.
  7. Nejezte nic, co nevyrostlo (klobásovník neroste, čipsovník taky ne ツ).
  8. Nemusíte být zastáncem žádného výživového směru, ale máte-li chuť na zdravé vegetariánské, low-carb, raw či paleo jídlo, nestyďte se za to, že vám každý směr něco přináší a že vám chutná. Nemusíte se nikomu zavděčovat. Fungujete sami za sebe.

***

Nemůže být normální počítat si kalorie a jíst podle toho, kolik je hodin. To jsou pravidla a návody, které vytvořil člověk a nemají nic společného s přirozeným nebo prvotním pocitem hladu. Lidské tělo vám řekne vše, co potřebujete vědět. Je to vynikající komunikátor. Pokud odstraníte ze svého jídelního režimu uměle naplánované stravování, slibuji, že se váš život změní. - Angry Trainer, Alfonso Moretti


***




Žádné komentáře:

Okomentovat